KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka klauzula informacyjna znajduje się w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Koło rozwoju mowy dziecka ( Paulina Mistal "Pani Logopedyczna")

 

Dziecko rodzi się z predyspozycjami do posługiwania mową. Predyspozycje te jednak aktywizują się pod wpływem otaczającego środowiska. Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko uczy się mowy od swojego najbliższego otoczenia. Rozwój mowy trwa od narodzin do opanowania wszystkich środków komunikacji werbalnej, czyli do ok. 7. r. ż.

Koło Rozwoju Mowy Dziecka.

W centralnej części na zielonym tle znajdują się czynniki potrzebne do prawidłowego rozwoju mowy, natomiast na jego obrzeżach znajdują się czynniki, które mogą stanowić zagrożenie dla rozwoju mowy. Pamiętajmy, że najistotniejszy wpływ na rozwój mowy dziecka ma to, jak zostanie ukształtowany mózg w okresie jego najintensywniejszego rozwoju

CZYNNIKI POTRZEBNE DO PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU:

1. W początkowych stadiach rozwoju, dzieci potrzebują przede wszystkim wielu okazji do kontaktu z drugą osobą. Dzieci najwięcej uczą się poprzez interakcje z innym człowiekiem, dzięki temu rozwijają swoje umiejętności komunikacyjne, a także uczą się zasad negocjacji. Zabawa klockami, lalkami czy samochodzikami rozwija wyobraźnię i kreatywność, a co najważniejsze taka zabawa nie ma żadnych ograniczeń.

2. Ssanie, gryzienie i żucie, a także picie z kubka otwartego to pierwszy naturalny trening narządów artykulacyjnych dziecka.

3. Usprawnianie rąk dziecka, pobudza rozwój jego mowy, ponieważ w strukturze mózgu pola ruchowe ręki sąsiadują z polami, które odpowiedzialne są za ruchy narządów mowy. Już od urodzenia można usprawniać dłonie dziecka poprzez masażyki, zabawy paluszkowe, manipulowanie przedmiotami. Ze starszymi dziećmi można nawlekać koraliki, przypinać spinacze, zapinać guziki, odkręcać i zakręcać słoiki, malować, wycinać i wydzierać.

4. Czytaj codziennie swojemu dziecku – jest to doskonały sposób na poszerzenie zasobu słownictwa, rozwijanie zdolności komunikacyjnych.

CZYNNIKI STANOWIĄCE ZAGROŻENIE DLA ROZWOJU MOWY

1. Telewizor, tablet, smartfon czy zabawki grające negatywie wpływają na rozwój mowy dziecka, mogą powodować trudności w zakresie rozumienia, nadmierne komunikowanie się krzykiem i powodować kłopoty ze snem. AAP zaleca całkowitą rezygnację z korzystania z technologii cyfrowej przez dzieci poniżej 2. roku życia i zaleca ścisłe ograniczenia w przypadku dzieci starszych. Mózg małego dziecka ma inne potrzeby stymulacji swego rozwoju niż poprzez korzystanie z wysokich technologii. Ekspozycja dzieci na doświadczenia medialne, często  wiąże się z przekonaniem rodziców, iż dzieci będą czerpać korzyści edukacyjne z nowoczesnych technologii. Warto zachować umiar. Dzieci dużo lepiej uczą się języka w bezpośrednim kontakcie z osobą mówiącą. Mózg dziecka musi dojrzeć, mały człowiek musi najpierw nauczyć się określonych sprawności językowych i motorycznych. Dopiero na późniejszym etapie dojrzałości jest gotowy, aby posługiwać się wysokimi technologiami.

2. Długotrwałe używanie smoczka może prowadzić do utrwalenia nieprawidłowego wzorca połykania i wad zgryzu, których następstwem mogą być wady wymowy. Według zaleceń specjalistów, ze smoczka należy całkowicie zrezygnować do 12 miesiąca życia. Często można spotkać dzieci, które mają 2 lata, a w ich buzi wciąż jest smoczek. Dawanie smoczka dziecku, które chce wchodzić w interakcje z otoczeniem, znacznie utrudnia mu komunikację. Smoczek, który stosowany jest jako uspokajacz, prowadzi do ignorowania potrzeb dziecka. A pamiętajmy, że niemowlę chcąc nawiązać kontakt z otoczeniem komunikuje się poprzez krzyk i płacz. W ten sposób wskazuje na swoje dolegliwości i potrzeby.

3. Kubki niekapki nie uczą nowych umiejętności, a tylko utrwalają te, które dziecko już nabyło (np. odruch ssania), a także ograniczają dziecku rozwinięcie umiejętności dojrzałego typu

(autor Pani Logopedyczna Paulina Mistal www.instagram.com/panilogopedyczna)